D I Y | Klädhängare

Inspirationen till den här klädställningen fick jag när jag såg det här underbara inlägget om Pella Hedebys styling för Rum hemma. Formen, detaljerna allt är så perfekt och jag gillar verkligen funktionen som en klädställning kan ha. Att man kan använda den som en detalj för att skapa stämning men också som en bra förvaring om man utnyttjar dess möjligheter. Tyvärr var leveranstiden mer än 10 veckor på originalmodellen som Note design studio formgett, vilket jag inte kunde vänta så då väcktes tanken om att göra en själv. Nu blev det inte så då det var enklare att be min snälla snickare om hjälp. 



När jag fick möjlighet att välja material fick den bli i ljus ask som passade bättre in med övriga möbler i Lighthouse visningslägenhet. Vi köpte en askfanerad MDFskiva och sågade ut en botten som fick måtten 120 cm x 50 cm. Hörnen rundades och alla kanter försågs med kantlist av ask. Den stryker man på med ett varmt strykjärn och för säkerhets skull tejpade vi också fast den medans den torkade. Fyra hjul monterades på undersidan av skivan. Själva klädställningen är gjord av kopparrör som vi sprutmålade grå. I basplattan borrade vi fyra hål efter bredden på klädställningen, den ena är bredare än den andra. Ställningarna träddes sedan in i hålen. Klart! 
























Fotograf Lighthouse: Sara Medina Lind
Foto DIY: Marie Ramse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar